Elementy treningu scenicznego
Studio Warsztatu Teatralnego
Elementy Treningu Scenicznego
Program autorski - Artur Szych.
Warsztaty w Studio i do zakontraktowania.
Dla kogo.
Z programu skorzystać mogą osoby myślące
w kategoriach poza teatralnych, mające świadomość potrzeby wykorzystania technik scenicznych w życiu zawodowym. Przykładowo dla aktora przestrzenią pracy jest scena teatralna, dla nauczyciela - wykładowcy - sala wykładowa, dla sprzedawcy, prezentera produktu... miejsce i kontekst w jakim działa.
Dlatego mowa o treningu scenicznym a nie tylko aktorskim.
Celem warsztatu jest skonfrontowanie uczestników z metodami pracy aktorskiej i pokazanie im ćwiczeń, które po ukończeniu tego cyklu w znacznym stopniu wzmocnią ich osobistą autoprezentację przed widzem oraz świadomość sceniczną.
Propozycja "treningu scenicznego" może być także potraktowana jako pierwszy krok w kierunku tworzenia zorganizowanej grupy teatralnej, która zechce pracować w oparciu o poznane w czasie zajęć zasady.
Podstawami proponowanych "Elementów treningu scenicznego" są tematy obejmujące:
- Rozwijanie świadomości ciała, gestu i słowa.
- Kształtowanie świadomości scenicznej.
- Podstawowe zadania aktorskie.
Zajęcia prowadzone wg modułu: (A) + (B)
MODUŁ A
Tworzenie osobistych i grupowych relacji do przestrzeni scenicznej i widowni.
I. Zagadnienie relacji między przestrzenią sceniczną a widownią.
1. Ja - solista:
a) - ja, solista - sam,
b) - ja i partner - duet,
c) - ja i zespół - grupa.
2. My - grupa, zespół:
a) - my, jako jedna grupa,
b) - my, jako relacje między grupami,
c) - my, wobec solisty.
II. Wprowadzenie do gier dramatycznych, ćwiczenia parateatralne.
a) Wizualizacja, rozwijanie wyobraźni wewnętrznej i scenicznej.
b) Improwizacja - wolna i na zadany temat.
c) Duplikacja - umiejętność wielokrotnego powtórzenia działania.
III. Przedmiot jako znak, rekwizyt, postać sceniczna.
a) Przedmiot jako postać sceniczna, gra z przedmiotem jako partnerem.
b) Rekwizyt.
MODUŁ B
Tworzenie osobistej relacji między umysłem a sprawnością ciała.
IV. Trening artykulacyjny.
a) Oddechowy.
b) Głosowy.
c) Regeneracyjny.
V. Trening usprawniający ciało i psyche.
a) Energetyzujący.
b) Relaksacyjny.
VI. Mowa ciała.
Zagadnienia z punktów od I do V w zawodowym i prywatnym świecie pozascenicznym.
IV. Trening artykulacyjny.
a) Oddechowy.
b) Głosowy.
c) Regeneracyjny.
V. Trening usprawniający ciało i psyche.
a) Energetyzujący.
b) Relaksacyjny.
VI. Mowa ciała.
Zagadnienia z punktów od I do V w zawodowym i prywatnym świecie pozascenicznym.
Program może być realizowany w systemie zajęć indywidualnych lub grupowych.
Organizuję także kompleksowe zewnętrzne warsztaty - także kilkudniowe - dla grup zorganizowanych.